Sayfalar

18 Kasım 2012 Pazar

EMT - Eğitim Teknolojisinde Gerçekten İleride miyiz?

            Teknoloji denilince akla ilk gelen elektronik eşyalar yani radyo, televizyon, bilgisayar ve benzeri şeylerdir fakat eğitim teknolojisinde insanların eğitiminde faydalı olabilecek her türlü şeylerde bir teknolojidir. İnsanların kültürel süreçte gelişimleri hemen hemen her çağda mevcuttur. Bu gelişimindeki her önemli ilerleme ise teknolojinin gelişiminde öncülük etmiştir ve bu teknolojilerin neredeyse tamamı ise eğitimle ilgilidir.
           İlk zamanlarda bir takım boyama ve çizimlerle başlayan eğitim teknolojisi; alfabeler, kitapların basılması, matbaanın icadı, kütüphanelerin kurulması, elektriğin keşfi, fotoğraf ve hesap makinasının icadı, ilk mekanik bilgisayarın üretilmesi, daktilo, telefon, radyo, televizyonun icadı, cd sürücüler ve günümüz bilgisayarların kullanımına kadar ilerlemiştir.

          Eski çağlardan şimdiki çağlara doğru ilkelden medeniyete anlayışı vardır ama unutulmamalıdır ki insanlarda zeka ve üretkenlik hep olmuştur. Yüz binlerce yıl önce yaşamış uygarlıkların bıraktıkları eserler ve kalıntılar günümüz teknolojisiyle bile çözemediğimiz gerçekler vardır. Piramitler ve stonehenge taşlarının oluşumu gibi birçok eserde eğitim teknolojisinin bir örnekleridir. Piramitlerdeki yapım sırları ve yüzey ölçtlerindeki matematik zeka bize acaba eski çağlarda eğitim ne seviyede idi sorusuna yanıtı bulmamızı zorlaştırıyor. Bir diğer örnek stonehenge taşları. Stonehenge çember halinde yerleştirilmiş büyük taş bloglarından yapılmış bir eser. Ortalama 4.5 metre yüksekliğinde her biri 25 ton ağırlığında ve yaklaşık 30 adet taş bloğundan oluşmuştur. Burada ilginç olan ise çember merkezindeki mavi taş bloglarıdır. Bu taşların nasıl bu şekilde dizilebilmesinden ötürü etrafında çakıl taşı bile bulunmayan bu yerleşim yerine o taşların nasıl getirilmesiydi. Söz konusu mavi taşın kaynağı en yakın 380 km karayolu uzaklığında idi. Bir grup araştırmacı eski koşulları canlandırarak bu taşların nasıl getirildiğini düşünerekten bir çok yöntem denemişse de bir sonuca ulaşamamıştır. Bu yapıtın eğitimle ilgili bir yönü ise yapıtın gökbilimi ile ilgili olması  ve tutulmaları önceden tahmin etmede bir yardımının olması gerçeğidir.
          Bundan 5000 yıl önce yaşamış insanlar da mı ileri teknolojiye ve medeniyete sahipti yoksa biz hâlâ o bilgiye mi sahip değiliz? Bir el çizimi ile Süleymaniye Camii'sini gibi birçok yapıt inşaa eden Mimar Sinan'ın müthiş zekası kaşışısında her türlü teknoloji ve programa sahip bir inşaat mühendisinin aynı yapıyı yapamaması acaba nedendir?
          Şunu unutmamalıyız ki her teknolojik gelişme mutlak bir ilerleme değildir. Teknoloji insanın yerini almamalı sadece yardımcı olmalı. Çünkü herşeyi teknoloji yapmamalı ve insanda kendi bilgi ve becerisini geliştirmek için çaba sarfetmeli.
                                                                                                                             Zübeyir KİLCİ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder